De toekomst van cruise control



Wie vaak lange afstanden aflegt op de autosnelweg kent het comfort van cruise control. Een cruise control-systeem of snelheidsregelaar zorgt ervoor dat je wagen vanzelf – zonder dat jij de gaspedaal moet indrukken of je snelheidsmeter in het oog moet houden – de gewenste snelheid aanhoudt. Cruise control is ideaal tijdens een autovakantie, maar wie het systeem in de vingers heeft, weet het ook slim in te zetten tijdens routineverplaatsingen.

Cruise control werd in de jaren 40 bedacht en een decennium later voor het eerst op de markt gebracht. Nu is het een van de meest gekozen opties. Maar de technologie staat natuurlijk niet stil. Daarom lichten we een tip van de sluier over wat de toekomst brengt voor cruise control!

Cruise control wordt slim: adaptive cruise control

In de jaren 90 experimenteerden drie Japanse automerken – waaronder Nissan – met slimme cruise control, ook adaptive cruise control genoemd. Doorheen de jaren werd het systeem meermaals verfijnd en nu is adaptive cruise control beschikbaar als premium-optie bij de meeste producenten.

Wat is het precies? Adaptive cruise control laat je toe om een continue snelheid aan te houden, maar speelt ook slim in op het verkeer. Zo detecteert het systeem of je voorligger vertraagt – en vertraagt jouw auto meteen ook. Versnelt je voorligger opnieuw, dan trekt jouw auto automatisch ook terug op tot de ingestelde snelheid. En dat allemaal zonder dat de bestuurder moet schakelen, vertragen of versnellen.

Wist je dat je in de nieuwe Nissan Leaf en Qashqai kunt genieten van het comfort van lane assist en intelligente cruise control? Lees meer over Nissan ProPilot.

Van cruise control naar … zelfrijdende auto’s?

Zowel autobouwers als kopers zijn geïntrigeerd door nieuwe technologieën die het rijden aangenamer en makkelijker maken. Cruise control en lane assist zijn slechts twee voorbeelden daarvan. Ze nemen de bestuurder werk uit handen, waardoor die een rustigere rijervaring heeft. Bovendien zijn zulke systemen goed voor het verkeer. Want hoe constanter de snelheid, hoe minder file, hoe minder ongelukken en hoe beter voor het milieu.

Cruise control, lane assist, adaptive cruise control, … Wat is de volgende stap in dit verhaal? Tesla en Google dromen luidop van zelfrijdende auto’s, maar wanneer verschijnen die ook daadwerkelijk op de openbare weg?

Eén ding staat vast: het zijn boeiende tijden in de autosector!